Wtorek, 6 grudnia 2016
serwis rekomenduje gazetaprawnia.pl
statystyki

Szybciej, ale nie lepiej

Dawid Sześciło17.05.2016, 00:00; Aktualizacja: 17.05.2016, 06:25

Materializują się zapowiedzi sprzed kilku miesięcy o uproszczeniu i skróceniu rządowego procesu legislacyjnego - pisze dr Dawid Sześciło.

Reklama

Od początku kadencji obecnego parlamentu najważniejsze i najbardziej kontrowersyjne inicjatywy rządzącej większości (z wyjątkiem programu 500 plus) wchodziły na ścieżkę legislacyjną jako projekty poselskie. Przyczyna była prosta – rządowy proces decyzyjny był zbyt skomplikowany, a przede wszystkim na tyle czasochłonny, że zahamowałyby legislacyjny blitzkrieg. Już jednak kilka tygodni po wyborach pojawiły się zapowiedzi, że w niedługiej perspektywie rządowy proces legislacyjny czeka rewolucja.

Idea ta właśnie nabiera realnego kształtu. Na stronach Kancelarii Prezesa Rady Ministrów pojawił się projekt zmian w regulaminie pracy rządu. Po pierwsze, zakłada on rezygnację z wymogu przygotowywania dla każdego projektu ustawy założeń, których przyjęcie przez Radę Ministrów poprzedzało podjęcie prac nad właściwym tekstem projektu. Po drugie, ocena skutków regulacji nie będzie już obejmowała tzw. testu regulacyjnego, czyli wstępnego rozpoznania, czy dany projekt wymaga regulacji i na kogo może ona ewentualnie wpływać. Po trzecie, zrezygnowano z wyraźnego przypisania szefowi KPRM odpowiedzialności za koordynację procesów oceny skutków regulacji. Po wejściu w życie znowelizowanego regulaminu pracy rządu będzie mógł się tym zajmować inny, wyznaczony członek Rady Ministrów.


Pozostało jeszcze 76% treści

Jeśli już posiadasz konto w Portalu Prawnik.pl - zaloguj się!
Uzyskaj dostęp

Zyskaj dostęp do wiarygodnego źródła informacji dedykowanych prawnikom!

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Artykuły płatne

    Artykuły bezpłatne

      Śledź nas na:

      Polecamy

      • Rising Stars 2016

        30 wschodzących gwiazd prawa

        30 wschodzących gwiazd prawa

        Podium 5. edycji konkursu Rising Stars Prawnicy – liderzy jutra 2016 zdominowały kobiety - adw. Karolina Schiffter, prawnik Magdalena Pszczółka i adw. Małgorzata Mączka-Pacholak.

      • Wywiad

        Zestaw mitów prawniczych

        Zestaw mitów prawniczych

        Racjonalny prawodawca to fikcja. Fikcją jest rozdział władzy sądowniczej od wykonawczej. Oraz to, że sędziowie są tylko „ustami ustawy”, że jedynie stosują prawo, lecz go nie tworzą - mówi prof. Bartosz Brożek.

      • Prowadzenie sprawy

        Terminologiczny mętlik

        Terminologiczny mętlik

        Aktualnie Sąd Najwyższy bada zagadnienie dotyczące przyznawania kosztów pomocy prawnej udzielanej z urzędu w sytuacji, w której udział pełnomocnika w sprawie nie był znaczący. Być może rozstrzygając ten problem, pochyli się przy okazji nad znaczeniem pojęciem „prowadzenie sprawy” - piszą adw. Lucyna Staniszewska i apl. adw. Marta Hermanowicz z kancelarii FILIPIAKBABICZ.

      • Wybór prezesa

        Hamletowski dylemat sędziów TK

        Hamletowski dylemat sędziów TK

        Prof. Marek Chmaj, konstytucjonalista: Nie po to obecna większość parlamentarna uchwaliła w ciągu ostatniego roku sześć ustaw naprawczych dotyczących trybunału, aby sędziowie wybrali sobie kandydatów posiadających poparcie Zgromadzenia Ogólnego TK.