Piątek, 9 grudnia 2016
serwis rekomenduje gazetaprawnia.pl
statystyki

Znak towarowy jednej firmy nie może żerować na rozpoznawalności innej

05.07.2016, 12:34; Aktualizacja: 05.07.2016, 13:15
  • Wyślij
  • Drukuj

Renoma spółki McDonald’s pozwala na zablokowanie rejestracji znaków towarowych z przedrostkiem "Mac" lub "Mc".

Reklama

W 2008 r. spółka Future Enterprises z Singapuru zgłosiła do rejestracji unijny znak towarowy MACCOFFEE w odniesieniu do produktów żywnościowych i napojów, a zgłoszenie zostało przyjęte w 2010 r. przez EUIPO.

Amerykańska spółka McDonald’s wniosła wówczas o unieważnienie tej decyzji urzędu. Powołała się na swój wcześniejszy unijny znak towarowy McDONALD’S oraz na 12 innych, które posiadała i które obejmowały elementy słowne „Mc” lub „Mac” jako przedrostki.

W 2013 r. EUIPO uwzględnił wniosek spółki z uwagi na reputację znaku towarowego McDONALD’S w odniesieniu do usług w zakresie barów szybkiej obsługi oraz na związek, jakiego krąg odbiorców mógł dopatrywać się między spornymi znakami towarowymi.

Future Enterprises wniosła do Sądu Unii Europejskiej o stwierdzenie nieważności decyzji EUIPO.

W ogłoszonym dzisiaj wyroku Sąd oddalił skargę wniesioną przez singapurską firmę.

Wskazał przede wszystkim, że znak towarowy MACCOFFEE oraz chronione znaki towarowe spółki McDonald’s wykazują określony stopień podobieństwa pod względami fonetycznym i konceptualnym, zaś owo podobieństwo wynika z przedrostków „mac” i „mc”.

Sąd potwierdził dokonaną przez EUIPO analizę, zgodnie z którą używanie znaku towarowego MACCOFFEE powoduje czerpanie nienależnej korzyści z renomy spółki McDonald’s. Jest bowiem wysoce prawdopodobne, że znak towarowy MACCOFFEE funkcjonuje w cieniu amerykańskiej spółki, aby korzystać z jej atrakcyjności, reputacji i prestiżu oraz aby wykorzystać, bez żadnej rekompensaty finansowej, wysiłek handlowy włożony w wykreowanie i utrzymanie jej wizerunku.

W ocenie sadu, widząc znak towarowy MACCOFFEE właściwy krąg odbiorców może dokonać przeniesienia wizerunku znaków towarowych spółki McDonald’s na towary oznaczone znakiem towarowym MACCOFFEE.

PS

Wyrok Sądu UE z 5 lipca 2016 roku (sygn. T-518/13 )

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Źródło:Prawnik.pl
Więcej na ten temat

Artykuły płatne

    Artykuły bezpłatne

      Śledź nas na:

      Polecamy

      • Rising Stars 2016

        30 wschodzących gwiazd prawa

        30 wschodzących gwiazd prawa

        Podium 5. edycji konkursu Rising Stars Prawnicy – liderzy jutra 2016 zdominowały kobiety - adw. Karolina Schiffter, prawnik Magdalena Pszczółka i adw. Małgorzata Mączka-Pacholak.

      • Rynek

        Specjalizacja szansą dla młodych

        Specjalizacja szansą dla młodych

        Znalezienie swojej niszy to dziś warunek zaistnienia na konkurencyjnym rynku – przekonuje Karolina Schiffter, zwyciężczyni 5. edycji konkursu Rising Stars Prawnicy – liderzy jutra.

      • Prowadzenie sprawy

        Terminologiczny mętlik

        Terminologiczny mętlik

        Aktualnie Sąd Najwyższy bada zagadnienie dotyczące przyznawania kosztów pomocy prawnej udzielanej z urzędu w sytuacji, w której udział pełnomocnika w sprawie nie był znaczący. Być może rozstrzygając ten problem, pochyli się przy okazji nad znaczeniem pojęciem „prowadzenie sprawy” - piszą adw. Lucyna Staniszewska i apl. adw. Marta Hermanowicz z kancelarii FILIPIAKBABICZ.

      • Wywiad

        Zestaw mitów prawniczych

        Zestaw mitów prawniczych

        Racjonalny prawodawca to fikcja. Fikcją jest rozdział władzy sądowniczej od wykonawczej. Oraz to, że sędziowie są tylko „ustami ustawy”, że jedynie stosują prawo, lecz go nie tworzą - mówi prof. Bartosz Brożek.