Niedziela, 4 grudnia 2016
serwis rekomenduje gazetaprawnia.pl
statystyki

DGP: Podatek ekologiczny zamiast akcyzy

27.06.2016, 09:14; Aktualizacja: 27.06.2016, 09:26
  • Wyślij
  • Drukuj

W ciągu trzech miesięcy ma powstać projekt ustawy wprowadzającej zupełnie nową daninę. Jej stawki zależeć będą od pojemności silnika auta i emisji spalin.

Reklama

Pomysł zrodził się w Ministerstwie Finansów i jest odpowiedzią na senacki projekt, który zakładał prawie czterokrotne zmniejszenie wysokości akcyzy od samochodów z silnikami o pojemności powyżej 2000 cm sześc. Na zeszłotygodniowym posiedzeniu senackiej komisji infrastruktury, komisji ustawodawczej i komisji budżetu i finansów publicznych wiceminister finansów Wiesław Jasiński wyjaśnił, że tak duża obniżka miałaby negatywny wpływ na budżet państwa.

Pierwotnie chodziło o zmniejszenie stawki akcyzy z 18,6 proc. do 4,6 proc. podstawy opodatkowania (w czasie prac padła również propozycja 8 proc.). Pomysłodawcą zmian jest senator PiS Grzegorz Peczkis. Jego zdaniem taka zmiana ograniczyłaby znacząco lub nawet wyeliminowała proceder polegający na unikaniu przez podatników płacenia wyższej daniny od sprowadzanych z zagranicy samochodów z dużymi silnikami.

Grzegorz Peczkis twierdzi, że na źle skonstruowanych przepisach dotyczących akcyzy od aut budżet traci setki milionów złotych rocznie. Problem dostrzegło już również Ministerstwo Finansów, które przychyliło się do argumentów trzech grup przedsiębiorców związanych z rynkiem samochodowym: sprzedawców nowych pojazdów, firm zajmujących się recyklingiem pojazdów i importerów aut używanych.

– Na obecnym etapie zgodziliśmy się z wiceministrem Jasińskim co do tego, że nowy podatek będzie uwarunkowany pojemnością samochodów i emisją spalin – zdradza w rozmowie z gazetą Peczkis. I wyjaśnia, że jego stawki mają być bardzo zróżnicowane i w przypadku pierwszego kryterium bardzo rozbite, tj. odmienne dla pojemności do 1000 cm sześc., 1500 cm sześc., 2000 cm sześc., 2500 cm sześc., 3000 cm sześc., 3500 cm sześc. i powyżej. Z kolei w przypadku emisji spalin brana byłaby pod uwagę norma Euro o wartości do 4, 5 oraz 6 i ewentualnie czynnik związany z emisją tlenku węgla (CO).

PS/źródło: DGP

Źródło:Media
Więcej na ten temat

Artykuły płatne

    Artykuły bezpłatne

      Śledź nas na:

      Polecamy

      • Rising Stars 2016

        30 wschodzących gwiazd prawa

        30 wschodzących gwiazd prawa

        Podium 5. edycji konkursu Rising Stars Prawnicy – liderzy jutra 2016 zdominowały kobiety - adw. Karolina Schiffter, prawnik Magdalena Pszczółka i adw. Małgorzata Mączka-Pacholak.

      • Wybór prezesa

        Hamletowski dylemat sędziów TK

        Hamletowski dylemat sędziów TK

        Prof. Marek Chmaj, konstytucjonalista: Nie po to obecna większość parlamentarna uchwaliła w ciągu ostatniego roku sześć ustaw naprawczych dotyczących trybunału, aby sędziowie wybrali sobie kandydatów posiadających poparcie Zgromadzenia Ogólnego TK.

      • Wywiad

        Zmierzamy w kierunku Białorusi

        Zmierzamy w kierunku Białorusi

        Nie jestem wobec Trybunału Konstytucyjnego bezkrytyczny. Nie wszystkie jego orzeczenia, zwłaszcza dotyczące sądownictwa, budziły mój zachwyt. Ale jest rzeczą ważną, aby sprawnie działał w sytuacji zagrożenia funkcjonowania sądów – mówi Adam Strzembosz.

      • Prowadzenie sprawy

        Terminologiczny mętlik

        Terminologiczny mętlik

        Aktualnie Sąd Najwyższy bada zagadnienie dotyczące przyznawania kosztów pomocy prawnej udzielanej z urzędu w sytuacji, w której udział pełnomocnika w sprawie nie był znaczący. Być może rozstrzygając ten problem, pochyli się przy okazji nad znaczeniem pojęciem „prowadzenie sprawy” - piszą adw. Lucyna Staniszewska i apl. adw. Marta Hermanowicz z kancelarii FILIPIAKBABICZ.