Środa, 7 grudnia 2016
serwis rekomenduje gazetaprawnia.pl
statystyki

Średniowiecze kontra erotyka

Ewa Szadkowska14.06.2016, 00:00; Aktualizacja: 14.06.2016, 06:44

Dobry wizerunek zawodu pozwala samorządowi obronić się w trudnej sytuacji albo przynajmniej taką obronę ułatwia - mówi Bartosz Kopania, specjalista w dziedzinie PR ze szczególnym uwzględnieniem marketingu prawniczego.

Reklama

Po co samorządy prawnicze wynajmują PR-owców? Spotkałam się z krytycznymi opiniami niektórych adwokatów i radców, że oto za pieniądze z ich składek prezesi czy dziekani promują własne osoby.

Szczerze mówiąc, nie przypominam sobie billboardu, na którym pojawiłby się szef któregoś samorządu czy izby... Przede wszystkim jednak nie mylmy promocji samorządu z promocją zawodu. Kluczowe znaczenie ma ta druga, i to na niej powinni skupiać się wynajęci przez samorządy fachowcy, choć oczywiście inną sprawą jest, czy zawsze to robią. Gdy w 2009 r. razem z ówczesnym prezesem Krajowej Rady Radców Prawnych Maciejem Bobrowiczem postawiliśmy na nowoczesny PR, niespotykany wtedy w branży prawniczej, zawód „radca prawny” w zasadzie nie funkcjonował w świadomości publicznej. Jego istnienia nie zauważali obywatele, ale też – jak się okazało – politycy czy dziennikarze. Przebicie się z najprostszym komunikatem było równie łatwe, jak start przybysza z Papui Nowej Gwinei w wyborach na burmistrza Nowego Jorku. Dziś już chyba trudno byłoby znaleźć osobę, która nie słyszała o radcach i nie wie, że mamy w Polsce dwa równoprawne zawody prawnicze: adwokatów i właśnie radców prawnych.

Pytanie, czy od tego „słyszenia” kancelariom przybywa klientów.

To tak nie działa, jednym pstryknięciem palców można wprowadzić na rynek nowy model samochodu, a i to wymaga olbrzymich funduszy. W sferze usług prawnych nie da się pobudzić zachowań konsumenckich w miesiąc czy nawet w rok. Potrzeba wielu lat systematycznej, takiej niemal organicznej pracy, by Polacy zrozumieli, że kontakt z prawnikiem jest ważny. Dla nich, nie dla prawnika. Bo za tym idzie bezpieczeństwo. Jako społeczeństwo dość łatwo przejęliśmy wiele nawyków typowych dla obywateli krajów zachodnich, niestety zwyczaj konsultowania się z prawnikiem przy podejmowaniu ważniejszych życiowych decyzji wciąż się nie zakorzenił. I nawet nie chodzi o to, że porady są uważane za drogie. Mało kto w ogóle o nich myśli.

Palestra niedawno wystartowała z ofensywą wizerunkową pod hasłem „Zapytaj adwokata”. Podoba się panu ta kampania?

Jest ciekawa. Co istotne, adwokaci, którzy przez lata zajmowali dość pryncypialne stanowisko w kwestii marketingu, wreszcie dostrzegli jego potencjał i znaczenie. Mam nawet wrażenie, że w tej kadencji pozostawili w tyle samorząd radców, przynajmniej jeśli chodzi o działania na szczeblu centralnym. Lokalnie pojawia się wiele interesujących inicjatyw radcowskich, jak choćby kampania prowadzona przez OIRP w Warszawie, która akcentuje m.in. to, że radcowie od lipca zeszłego roku mogą być obrońcami w sprawach karnych, oraz zachęca przedsiębiorców do zatrudniania prawników in-house.


Pozostało jeszcze 69% treści

Jeśli już posiadasz konto w Portalu Prawnik.pl - zaloguj się!
Uzyskaj dostęp

Zyskaj dostęp do wiarygodnego źródła informacji dedykowanych prawnikom!

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Artykuły płatne

    Artykuły bezpłatne

      Śledź nas na:

      Polecamy

      • Rising Stars 2016

        30 wschodzących gwiazd prawa

        30 wschodzących gwiazd prawa

        Podium 5. edycji konkursu Rising Stars Prawnicy – liderzy jutra 2016 zdominowały kobiety - adw. Karolina Schiffter, prawnik Magdalena Pszczółka i adw. Małgorzata Mączka-Pacholak.

      • Rynek

        Specjalizacja szansą dla młodych

        Specjalizacja szansą dla młodych

        Znalezienie swojej niszy to dziś warunek zaistnienia na konkurencyjnym rynku – przekonuje Karolina Schiffter, zwyciężczyni 5. edycji konkursu Rising Stars Prawnicy – liderzy jutra.

      • Prowadzenie sprawy

        Terminologiczny mętlik

        Terminologiczny mętlik

        Aktualnie Sąd Najwyższy bada zagadnienie dotyczące przyznawania kosztów pomocy prawnej udzielanej z urzędu w sytuacji, w której udział pełnomocnika w sprawie nie był znaczący. Być może rozstrzygając ten problem, pochyli się przy okazji nad znaczeniem pojęciem „prowadzenie sprawy” - piszą adw. Lucyna Staniszewska i apl. adw. Marta Hermanowicz z kancelarii FILIPIAKBABICZ.

      • Wywiad

        Zestaw mitów prawniczych

        Zestaw mitów prawniczych

        Racjonalny prawodawca to fikcja. Fikcją jest rozdział władzy sądowniczej od wykonawczej. Oraz to, że sędziowie są tylko „ustami ustawy”, że jedynie stosują prawo, lecz go nie tworzą - mówi prof. Bartosz Brożek.